zondag 20 januari 2019

Veel opdrachtgevers zijn in het begin vaak wat onzeker

Veel opdrachtgevers zijn in het begin vaak wat onzeker


Veel kunstenaars en fotografen zouden zich graag laten inspireren door een model. Mogelijk een ongekleed model. Maar dan beginnen er een paar vragen boven te komen. Zoals:

1. Hoe kom ik aan een model?

Hoe kom je aan een goed model voor wat jij wilt? Want het ene model is het andere niet. Hoe meer het model past bij de poseeropdracht die je hebt, hoe beter het is.

2. Wat moet ik regelen?

Als je eenmaal een goed model hebt gevonden is het zaak dat model goed te ontvangen. Je wilt dat het model tenslotte best nog een keer terug wil komen. En dat er in het kleine wereldje van modellen en opdrachtgevers gunstig over je wordt gepraat, nietwaar? Niemand zit op een slechte aanbeveling te wachten. In de fotografie al helemaal niet


3. Wat moet je vergoeden?

Wat verwacht een model aan vergoeding? Dat is van een aantal factoren afhankelijk en niet zomaar in een hard getal te gieten. Maar wat richtlijnen hoe je een vergoeding berekent is nooit weg.

4. Onzekerheid is normaal

Zeker een fotograaf of een kunstenaar mag best wat nerveus of onzeker zijn bij een nieuw model of zelfs bij een eerste model. Waar zou dat niet mogen? Er is trouwens veel tegen te doen en bij de juiste aanpak gaat alles meestal vanzelf.

5. We hebben het niet over een landschap 

Als je altijd landschappen geschoten hebt dan is een model wat je noemt onbekend terrein. Dus komt er een stukje onbekendheid op je af. En is het heel handig als je de nodige tips krijgt om van dat onbekende terrein een stukje wél bekend terrein te maken.

Kortom, redenen genoeg om een handig boekje als "werken met een model" aan te schaffen. Voor de kosten hoeft niemand het te laten. En het kan vooral in het begin zorgen voor de nodige handige tips.