maandag 21 januari 2019

Het moodboard

WERKEN MET EEN MODEL | Moodboards


Het werken met een moodboard. De moeite waard?


Wat is een moodboard eigenlijk voor iets?

Bij sommige fotografen is het zogenaamde moodboard buitengewoon populair. Het moodboard is een collage van foto's, meestal van andere fotografen, op internet bijeen gezocht op fotosites en de afbeeldingenzoeker van Google. 

Een moodboard dient vooral om een bepaald concept goed duidelijk te maken. En omdat concepten nu eenmaal lastig in teksten te beschrijven zijn, wordt er op een collage van afbeeldingen teruggevallen.

Velen vinden het moodboard een krachtig middel om een idee duidelijk te presenteren.

Het moodboard

Gebruik vooral eigen en origineel materiaal

Het moodboard is bedoeld om de sfeer te beschrijven die men op de fotoshoot wil bereiken. Het stuit echter veel mensen tegen de borst dat daar foto's van anderen voor worden gebruikt. Vaak met een watermerk er op zodat je direct ziet dat het illegaal van internet gehaald is. 

Dat is geen goede binnenkomer voor iemand die serieus met zijn vak of hobby bezig is. Het werken met een moodboard kan goede resultaten geven maar dan is het vaak toch beter om gebruik te maken van eigen materiaal. Schiet desnoods wat proeffoto's die aangeven wat de bedoeling is.

Aanvullen met tekst is bijna altijd nodig

Alleen met afbeeldingen red je het niet met je moodboard. Foto’s zijn in de praktijk meestal op meerdere manieren te interpreteren en het is daarom altijd een goed idee om erbij te vermelden op welke manier jouw moodboard geïnterpreteerd moet worden. Een toelichting bijvoegen zal bijna altijd wel voordelen hebben.

Afwijken mag of moet zelfs

Hoe meer divers de afbeeldingen zijn, hoe beter het is voor de uiteindelijke werking van het moodboard. Iets van verschillende kant bekijken voorkomt tunnelvisie. Het is ook een bekend feit dat de creatieve geest alle kanten uit gaat om tot een idee te komen. 

Het is dus zeker niet nodig om afbeeldingen te gebruiken die het concept 1-op-1 uitleggen. Sterker nog, die kunnen juist afschrikken. Aan de andere kant loop je het risico dat bij een al te grote creatieve vrijheid het concept dat bedoeld is, niet meer herkend wordt. Dat maakt het ontwerpen van een goed moodboard dus een lastig klusje waarbij de kans op onbedoelde effecten groot is.

Ook een moodboard kent beperkingen

Het moodboard wordt ook wel gebruikt om een opdrachtgever te overtuigen. Managers en andere bepalende spelers waarvoor je misschien een presentatie geeft hechten vaak veel waarde aan een moodboard, al was het maar omdat het concept in de mode is. 

Er is dan een grote kans dat ze denken dat het moodboard 100% het eindresultaat gaat zijn. Een extra uitleg vooraf is daarom beslist nodig om te hoge verwachtingen en bijbehorende teleurstellingen te voorkomen. 

Leg altijd dus even uit wat het doel van je moodboard is. En het kan geen kwaad om de waarde ervan enigszins te relativeren.

Wil je goed leren werken met een moodboard? In dit boek staat wat je er mee kunt. 

BESTELLEN
Stuur een e-mail naar tekenmodel@yahoo.com of jetjesibie@gmail.com 
en je krijgt het e-boek retour 
met een tikkie/betaalverzoekje van zeven euro.  
Kan het nog simpeler?